Bejelentésvédelmi Tájékoztató
A 2023. évi XXV. Törvény belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozását és működtetését írja elő azon munkáltatók számára, akik legalább 50 személyt foglalkoztatnak. Ezen kötelezettséget 2023. december 17-től szükséges teljesíteni.
A 250 főnél több személyt foglalkoztató vállalkozásoknak, és a foglalkoztatottak számától függetlenül minden Pénzmosási törvénnyel érintett szervezetnek 2023. július 24-től kötelező a rendszert felállítani.
Lényeges, hogy a foglalkoztatottak számának meghatározásakor minden olyan személyt figyelembe kell venni, aki a vállalkozás számára annak utasítása alapján munkát végez, függetlenül a jogviszony meghatározásától. Tehát nemcsak a munkaviszony, hanem egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszony, pl. megbízás is számít.
A foglalkoztatónál jogellenes, vagy jóhiszeműen jogellenesnek feltételezett cselekményt vagy mulasztást, ill. bármely visszaélésre utaló információt lehet bejelenteni.
Bejelentő lehet bárki, aki a foglalkoztató számára végzett munkavégzéssel összefüggésben szerzett tudomást a visszaélésről. Így a munkavállalókon kívül a vállalkozók, megbízottak akár beszállítók is lehetnek bejelentők akkor is, ha jogviszonyuk az érintett vállalkozással már megszűnt.
A bejelentést alapvetően névvel kell megtenni, azonban a munkáltató dönthet úgy, hogy név nélküli bejelentéseket is fogad.
A visszaélés-bejelentési rendszert működtető személy vagy szervezet gondoskodik arról, hogy a névvel érkezett bejelentés anonim módon, az adatvédelmi szabályok betartásával kerüljön továbbításra a foglalkoztató, vagy a megfelelő szervezet irányába. Ez a garanciája annak, hogy a bejelentőt ne érje retorzió, bármilyen hátrány a bejelentéssel összefüggésben.
A visszaélés-bejelentési rendszert a foglalkoztató létrehozhatja saját szervezetén belül is. Ebben az esetben gondoskodni kell arról, hogy a rendszert működtető személy pártatlan és független legyen. Ez a gyakorlatban egy külön erre a célra létrehozott új munkakörrel oldható meg.
Másik megoldásként, a vállalkozás a rendszer működtetésével megbízhat a törvényben külön nevesített bejelentővédelmi ügyvédet is. Ebben az esetben a pártatlanság és a függetlenség garanciája, hogy nem lehet bejelentővédelmi ügyvéd, aki a vállalkozással jogviszonyban áll, vagy jogviszonyban állt az elmúlt öt évben.
Az ügyvédi Iroda bejelentővédelmi ügyvédi szolgáltatásként a rendszer felállítását és teljes körű működtetését vállalja:
- az egyéb ügyvédi tevékenységtől elkülönített csatornán a bejelentések fogadása és feldolgozása,
- kapcsolattartás a bejelentővel, szükség esetén további információk beszerzése,
- a bejelentés anonim továbbítása a vállalkozás, vagy szükség esetén más szerv részére,
- a rendszerrel kapcsolatban támasztott jogszabályi kötelezettségek teljesítése,
- a megbízó igényeinek megfelelően a bejelentésben foglaltak kivizsgálása, a szükséges intézkedések megtételének előkészítése a vállalkozás szervezetével együttműködésben.
Az eddigi nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a vállalatok, akiknél hatékony visszaélés-bejelentési rendszer működik, árbevételük több százalékát kitevő megtakarítást érnek el. Ezen felül a vállalti kultúra megerősödése is növeli a hatékonyságot.
Az ügyvédi Iroda azon cégeknek kíván szolgáltatást nyújtani, akik elkötelezettek egy jól működő és funkcióját minden szempontból betöltő rendszer felállítása és működtetése mellett. Ennek feltétele a megfelelő szakmai háttér és a folyamatos személyes együttműködés.
Az Ügyvédi Iroda több mint 30 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik közép-és nagyvállalatoknak nyújtott gazdasági jogi és munkajogi szolgáltatás terén, akik között olyan nagyobb szervezetek is találhatóak, mint pl. hazai Bankok, vagy tőzsdén jegyzett gazdasági társaságok.
A belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetésére vonatkozó megkeresés esetén személyes konzultáció keretében mérjük fel a vállalkozás igényeit a tevékenység sajátosságainak figyelembevételével. Ily módon tudnak érvényesülni az eddig leírt szempontok.
Ajánlat kérés