Bejelentésvédelmi Tájékoztató

A 2023. évi XXV. Törvény belső visszaélés-bejelentési rendszer létrehozását és működtetését írja elő azon munkáltatók számára, akik legalább 50 személyt foglalkoztatnak. Ezen kötelezettséget 2023. december 17-től szükséges teljesíteni.

 A 250 főnél több személyt foglalkoztató vállalkozásoknak, és a foglalkoztatottak számától függetlenül minden Pénzmosási törvénnyel érintett szervezetnek 2023. július 24-től kötelező a rendszert felállítani.

Lényeges, hogy a foglalkoztatottak számának meghatározásakor minden olyan személyt figyelembe kell venni, aki a vállalkozás számára annak utasítása alapján munkát végez, függetlenül a jogviszony meghatározásától. Tehát nemcsak a munkaviszony, hanem egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszony, pl. megbízás is számít.

A foglalkoztatónál jogellenes, vagy jóhiszeműen jogellenesnek feltételezett cselekményt vagy mulasztást, ill. bármely visszaélésre utaló információt lehet bejelenteni.

Bejelentő lehet bárki, aki a foglalkoztató számára végzett munkavégzéssel összefüggésben szerzett tudomást a visszaélésről. Így a munkavállalókon kívül a vállalkozók, megbízottak akár beszállítók is lehetnek bejelentők akkor is, ha jogviszonyuk az érintett vállalkozással már megszűnt.

A bejelentést alapvetően névvel kell megtenni, azonban a munkáltató dönthet úgy, hogy név nélküli bejelentéseket is fogad.

A visszaélés-bejelentési rendszert működtető személy vagy szervezet gondoskodik arról, hogy a névvel érkezett bejelentés anonim módon, az adatvédelmi szabályok betartásával kerüljön továbbításra a foglalkoztató, vagy a megfelelő szervezet irányába.  Ez a garanciája annak, hogy a bejelentőt ne érje retorzió, bármilyen hátrány a bejelentéssel összefüggésben.

A visszaélés-bejelentési rendszert a foglalkoztató létrehozhatja saját szervezetén belül is. Ebben az esetben gondoskodni kell arról, hogy a rendszert működtető személy pártatlan és független legyen. Ez a gyakorlatban egy külön erre a célra létrehozott új munkakörrel oldható meg.

Másik megoldásként, a vállalkozás a rendszer működtetésével megbízhat a törvényben külön nevesített bejelentővédelmi ügyvédet is. Ebben az esetben a pártatlanság és a függetlenség garanciája, hogy nem lehet bejelentővédelmi ügyvéd, aki a vállalkozással jogviszonyban áll, vagy jogviszonyban állt az elmúlt öt évben.

Az ügyvédi Iroda bejelentővédelmi ügyvédi szolgáltatásként a rendszer felállítását és teljes körű működtetését vállalja:

-       az egyéb ügyvédi tevékenységtől elkülönített csatornán a bejelentések fogadása és feldolgozása,

-       kapcsolattartás a bejelentővel, szükség esetén további információk beszerzése,

-       a bejelentés anonim továbbítása a vállalkozás, vagy szükség esetén más szerv részére,

-       a rendszerrel kapcsolatban támasztott jogszabályi kötelezettségek teljesítése,

-       a megbízó igényeinek megfelelően a bejelentésben foglaltak kivizsgálása, a szükséges intézkedések megtételének előkészítése a vállalkozás szervezetével együttműködésben.

 

Az eddigi nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a vállalatok, akiknél hatékony visszaélés-bejelentési rendszer működik, árbevételük több százalékát kitevő megtakarítást érnek el. Ezen felül a vállalti kultúra megerősödése is növeli a hatékonyságot.

Az ügyvédi Iroda azon cégeknek kíván szolgáltatást nyújtani, akik elkötelezettek egy jól működő és funkcióját minden szempontból betöltő rendszer felállítása és működtetése mellett. Ennek feltétele a megfelelő szakmai háttér és a folyamatos személyes együttműködés.

Az Ügyvédi Iroda több mint 30 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik közép-és nagyvállalatoknak nyújtott gazdasági jogi és munkajogi szolgáltatás terén, akik között olyan nagyobb szervezetek is találhatóak, mint pl. hazai Bankok, vagy tőzsdén jegyzett gazdasági társaságok.

A belső visszaélés-bejelentési rendszer működtetésére vonatkozó megkeresés esetén személyes konzultáció keretében mérjük fel a vállalkozás igényeit a tevékenység sajátosságainak figyelembevételével. Ily módon tudnak érvényesülni az eddig leírt szempontok.

Ajánlat kérés